вторник, 31 май 2011 г.

Цермат и връх Матерхорн – швейцарската емблема

Макар и началото на ноември имахме късмет на страхотно време. Безоблачно и слънчево беше и през двата почивни дни.
Събота сутринта в 8ч. хванахме първия влак по маршрута Люцерн, Гьошенен. Там се прехвърлихме на друго влакче, теснолинейка със зъбчати колела в посока Бриг. Предстоеше ни да прекосим Алпите по линията на Matterhorn Gotthard Bahn през Андермат, Бриг, Висп с крайна точка екологичното курортно градче Цермат. Тази линия се дублира донякъде с друга не по-малко популярна – Glacier Express, но тя тръгва от Давос.
     По пътя си минавахме покрай стари автентични селца и малки колкото тоалетна гарички:) Навън слънце...с една дума - супер.

Влакчето ту се изкачваше нависоко, ту се спускаше в някоя долина. Минаваше през високи виадукти или се шмугваше в някои скучен тунел;)
Към 11ч. стигнахме в градчето Бриг. Едно сладурско градче в планината. Там щяхме да сменим влака с друг, отново теснолинейка, но преди това по план бяхме решили да се разходим. Колкото и странно да звучи, но в този планински район влаковете пътуват през един час...в БГ по такива места няма дори влакове, какво остана да пътуват на всеки час;) Другото което беше много хубаво, че на масичката във влака бе нарисуван целия път и все едно държахме карта в ръцете си. Знаехме всички спирки, къде има тунели, на колко метра надморска височина се намираме и всичко което ни интересува.
Но да продължа...слязохме в Бриг и тръгнахме по централната улица. Чисто, красиво, като от картинка. Стигнахме до едно площадче с много красиви сгради.

Там седнахме  на слънце да пием кафе.

После продължихме към замъка Stockalperschloss от където се откриваше хубава гледка към града в ниското. Минахме покрай една от няколкото църкви и манастири и по тесни, старинни улички с интересни сгради целите в орнаменти се спуснахме обратно към централния площад.

Време беше да се ориентираме към гарата, но преди това се отбихме в магазин за сувенири да си купим по нещо.
В 13:05ч. хванахме влака за Цермат. Отново пътувахме през живописни планини, пропасти и селца.
На места влака пътуваше на над 1500 м. надморска височина и тук таме се забелязваха останки от дебел лед. Бяхме наближили Цермат когато на една от последните спирки забелязахме огромен паркинг. Сетихме се, че паркинга е направен за тези които пътуват с кола. Те си оставят колите тук, защото в Цермат се движат само електромобили.
В 15:20ч. пристигнахме на гарата в Цермат на 1616 м. надморска височина. Имахме една раница багаж и спокойно се отправихме към хотела като на разходка.

Изглед към връх Матерхорн от площада на гарата

Хотелът ни се намираше на баира и щом влязохме в стаята и  излязохме на балкона направо онемяхме...този връх Матерхорн, който сме го гледали хиляди пъти по картички, календари, картини, чаши и къде ли не, изведнъж се озова точно насреща ни:) Беше великолепно!
 Макар, че денят беше слънчев започна да се смрачава, защото селцето бе скътано между много високи склонове и слънцето рано се скриваше зад тях. Починахме си малко и към 6ч. вечерта излязохме да се разходим из Цермат и да седнем да вечеряме. Останахме много впечатлени от цялото село. По всяко време на годината туристите тук са в изобилие поради голямата популярност на района а също така и поради добрите условия за зимни спортове още от ранна есен. Животът кипеше както е присъщо на всеки курортен център. След като обходихме централната улица осветена и оживена от тълпите хора, накрая седнахме в едно от мнoгoто кокетни алпийски ресторанчета и си хапнахме добре.
На другия ден сутринта времето отново беше слънчево и безоблачно. Върхът беше огрян а селцето едва се пробуждаше.

Матерхорн на свечеряване и огрян от слънцето на сутринта

Закусихме и в 9:30ч. бяхме на спирката на електробуса. Както вече споменах там е затворена за автомобили зона. Движат се само електроавтомобили които в повечето случаи са на хотелите. Качихме се на буса и стигнахме до станцията от където щяхме да стигнем до върха Klein Matterhorn (Малкия Матерхорн).
За сведение на нашите природозащитници само в това малко курортно селце има 313 км писти, 22 кабинкови лифта, 21 седалкови и 17 ски влека с общ капацитет 85 000 души на час;
С кабинков лифт се качихме до една станция от където маршрутите се разклоняваха. Ние поехме по нашия. Качихме се на втори лифт с който стигнахме до друга станция, където отново имаше различни маршрути, писти, лифтове и огромен ресторант.
Качихме се на трети лифт, който минаваше над вековни гледчери и огромни пропасти и накрая ни отведе до станцията на върха Klein Matterhorn. Станцията е вкопана в зъбера на самия връх на височина 3'883 метра...нещо което направо изумява как е посторено. От там имаше асансьор с който се качихме да гледаме панорамата от специално изградена площадка а за скиорите имаше тунел който ги извеждаше от другата страна на скалата, където е  по-полегато  и има разбира се писти:) Времето беше ясно и слънчево и гледката беше страхотна. Правихме снимки в какви ли не посоки и разбира се най-много към  връх Матерхорн – швейцарската емблема, който обаче се оказа най-красив като се гледа от към селото;)

След това обратно с лифта слязохме до междинната станция където на височина 3000 метра седнахме на слънчевата тераса на ресторанта с изглед към Матерхорн да изпием по  един горещ шоколад. Дори и тук на междинната станция беше достатъчно високо и селцето едва се виждаше долу в ниското.

Когато слязохме обратно до селото (станцията на лифта се намира в единия край на селото, точно противоположния на този където беше нашия хотел) имахме около час до влака в 12:30ч. и си направихме прекрасна разходка по малките улички на Цермат с красиви хотели и стари планински къщи.
Беше направо страхотно и разгледахме забележителното селце на дневна светлина огряно от слънцето. Останахме направо възхитени!

отново на площада на гарата

В 12:30ч. потеглихме с влака обратно за Бриг, от там се качихме на друг влак до Берн и от там до Цюрих. Беше страхотна екскурзия зареждаща с много положителна енергия предвид наближаващата зима:)

Полезна информация - виртуален тур, уебкамери, карти на пистите, града и региона, информация за лифтовете, цени и всичко което трябва да знаете за Цермат може да намерите тук.

Друг пътепис за Цермат може да се види тук
Други  пътепис за  алпийски върхове може да видите тук и тук